Min sida av genusdebatten

Detta är helt min sida av det. Iget som jag anser genrerar till varken rätt eller fel.Det är min personliga åsikt. Blev lite insprierad av MammaTajkon som för mig är en häftig mamma vågar i många frågor på detta plan.

Jag har alltid varit "vilja våga vara neutral" när jag skulle ha Hedda viste jag inte vad det skulle bli. Jag köpte massa neutrala kläder. Sen när hon kom blev jag superglad tjej ju blev lite klänningar och skit. Men insåg att det är inte praktiskt på så litet barn. Sen började jag nog tänka ekonomiskt och i banor syskon för det blev väldigt mycket rent rött och blått. Älskade snickarjeans bla.
Hedda fick massa bilar som lät och hade sig. Dög ju inte. När hon fyllde 1år fick hon en docka. Ja då var det efter det rätt kört och dockan var the shit!!

Sen fick jag hugo. Ja då fick han ju ärva hedda så långt jag bara kunde sträcka mig. jag var inte lika modig som MammaTajkon och tog rosa (hade inte så mycket rosa heller var i stadie våga vägra rosa) på honom. Klänningar undvek jag oxå. Men min son hade väldigt mycket rött för en inte så länge sen var hu himmel rött på en kille fast nu är det nästan mer vanligt än ovanligt eller så. Han är ju så fin i rött med.

Han hade ju bilar och dockor mm. Ja dom delade ju rum. Han valde dock bilar. Han hade dock en period i livet där han faktiskt ville ha en docka. Köpte en pojk babyborn till honom. varför pojkdocka kan man då tycka!?! jo för att jag tycker att det föds ju lika mycket pojk som flickbebisar men alltid när man ska handla docka så är det tjejdocka med rosa klänning. Så nej nu ville jag förstärka att det finns barn av bägge sorter och ja menar att ha docka är ju förstärka vuxenliv träning. Så just nu har vi 3 dockor här hemma. En flickdocka, en pojkdocka och en mörk docka. Vi har fått en pojke, en flicka och adopterat ett barn.
Hugos period med docka och rosa barnvagn var dock kortlivad. 1. Hedda menade att det var ju hennes saker det var ju tjejsaker.  2. Hugo lärdde sig att det var så med.

Hugo klär sig fortfarande i rött ;0) men rosa nej... då får jag snabbt höra Hugo: nej nej örk det är för tjejer!! på sin höjd har jag faktiskt lurad på han en pyamas med rosa i.
Hedda hon är mer utmaning just nu. För där får det minsan inte vara nått av neutral sort. utan där är det mer Mamma nej jag måste ha klänning annars får jag inte vara prinsessa (på dagis) utan då måste jag vara prins stuket. Det är så trist för jag tycker hon är fin i lite neutrala kläder men ikke då!!

Med Milly har jag valt att vägra vara neutral haha. Är inne i en oj söt pnuttifnusk tjej period. Sista barnet och en lite tjej. Då så ska det vara rosa. Fast hon är fin i annat med och hon har rätt mycekt neutrala eller pojkbyxor och tröjor med. Kommer nog under årens lopp drabbas av olika tycke perioder och ändra smak. Som modet liksom.
Det är väll det som är det fina i Sverige att vi har valet att välja själva. Alla måste inte se lika dana ut.
Finns ju vissa länder som gått steget ut och neutraliserat det mera ju med svarta kläder och burka även skoluniform ja några ex. Men vi i Sverige får vara vuxna nog att välja själva.


känns ibland som om man fokuserar på knasiga saker i sverige, just nu verkar det vara könsdebatt. istället för att bry sig om det som kanske är viktigt. Eller är det så att det är vårat sätt att fly det som är viktigt. genom att gräva ner oss i om det är ok för kille att ha babyrosa sjorta?!?!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt