Måste morra lite... konusumtions samhället

Jag har själv gått på det blivit lurad av allt. Tagit åt mig låtit mig sänkas.

Samhället idag är sjukt. Det är och har blivit ett konsumtions samhälle. Man ska ha ditt man ska ha datt. Har man inte värsta senaste vagnen, märkeskläder till sina barn och nytt kök med div förnödenheter. Platt tv hit platt tv dit, det  ska vara p2 p3 wii x-box och dator och så mobiler åt folket. Sen om du känner ännu mer att du minsan ska nås på alla sätt kan det vara stick i datan och allt annat skit ja. Nått som oxå kommer mig på är det här inredning schabby chick eller vad det nu kallas.

Börjar jag fundera till mig själv så inser jag att ja ajg är sådan. Ja jag är glad och lättlurad konsument. Ja drömmen just nu och nedräkningen är stor tills jag kan skaffa mig den där Iphone en som jag längtat efter. Ja jag sparar till ett nytt kök då jag hur jag än vrider och vänder på det kan vara nöjd med det jag har.

Det lustiga är hur klarade vi oss när vi var små. Mina föräldrar hade långt ifrån pegnar till massa. Vi hade normal standard och fick inte saker hela tiden. Kläder ja det var det inte tal om vi fick det vi behövde. Jag vet och minns att jag sååå drömde om ett par converse när jag var liten. Jag fick inga. Valde därför att ladda upp så idag har jag 3-4 stycken.

varför stör det mig så mycket att folk vägrar ha andra hand och ska bara köpa nytt nytt nytt. Varför?!?! ja man skulle ju tänka sig avis, nja lite svenska avundsjukan har vi alla nog lite av. ett tag vet jag att jag bytte vagn massa massa. jag hade turen att jag köpte beg och sålde för samma eller mer. denna gången har jag en och samma vagn. vill inte byta för allt i världen tack och lov. sen efer det blir det hugos avlagda.

Det stör mig när man eller folk vill ge någon nått men får höra att nej jhag har inte begagnade kläder till mina barn, är jag en dålig mamma som har massa beg. kläder på mina barn. Tycker det är rätt kul för mina barn har massa fina kläder mycket polar och pyret kläder. Men om man ser till det hela är det få saker jag köpt i butik.
Men en garderod kan ha mycket polarn kläder om man köpt det för en 10kr plagget på stadsmissionen. eller fyndat på annat sätt. Jag låter även mina barn ärva. Samtidigt som jag älskar att ge bort dit jag vet att kläderna blir uppskattade och brukade. Allt jag har behåller jag inte för jag vet att jag kommer fynda nytt.

jag drivs av att fynda. Jag älskar loppisar och beg saker. Milly har inte fått en ända sak ny ju. Eller jo jag ljuger. en bärsjal och en mai tai. Förutom en del kläder ja.

på något sätt inser jag att jag lider massa av pressen i samhället. Man ska vara dundermamma idag. Man ska orka vara bra mamma som gör mycket med sina barn. Man ska ha ett hem som alltid är tipp topp och man ska ha snygg trädgård med fina arangemang. Man ska hinna piffa till sig hinna träna och ha egentid.

Jag bor i en relativt nybyggd villa. Känner mig konstant pressad. Det är och ska vara så tipp topp. NU valde vi att köpa detta hus. men vissa dagar misstrivs jag tyvärr lite där jag bor. Är inte lika fina som alla andra här antar jag.
egentligen skulle man väll sälja och sätta sig i ett hus på ladet utan krav och pretantioner. Men nu är det inte heller möjligt för barnens skull och rent ekonomiskt. Med de nya kraven banken har skulle vi nog inte ha råd med det. Älskar mitt hus trots att det inneburit en del jobb och ändringar.

Får väll jobba på och lära mig att blunda för hur alla kastar pengar i sjön när man vet hur många det finns där ute som inte ens har kläder och mat på bordet. själv gör jag så att jag väljer att sälja det jag vet man kan få pengar för ... för att vi behöver det, jag ger bort eller lämnar in på stadsmissionen. Det är det lilla stråt till stacken jag kan göra. men soptunnan den är sällsynt andvänd till saker som faktiskt kan återanvändas. försöker även ändra mina barns beteende på denna punkt.
Jag är desutom glad för ger du mina barn en kontroll till ett spel så vet dom inte vad dom ska göra med den. data kan dom spela för dagis låter dem. mobil kan dom bara drömma om. Hedda var så storlt när hon tillverkade en i trä ... den var super och funkade super bra. Matchade träkameran jättefint!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt