underbara A.L.


Eftersom vi ska till astrid lindgrens värld imorgon med goa vänner och vår mini bus har vi laddat med lite lindgren filmer för mini.
Favvisen är Pippi. idag satte vi på Pippi på rymmen.
filmen inleds med att Tommy och annikas mamma lämnar barnen för de ska på semester och dom ska bo hos pippi under tiden. de skulle åka på sem 3 veckor och pippi ska ta hand om barnen ... hur underbart är detta inte.
Haha hade väll aldrig hänt i vårt präktiga sverige. det varnått mer jag tänkte på. eller nja bara det att under dessa 3 veckor hade föräldrarna noll koll ha ha ;0) inge telefoner men flygande sängar.
här om dagen var det pippi på rymmen maraton. där har vi samma föräldrar som låter sina barn rymma med gott samvete. de har enbart kläderna de har på kroppen. ( ja för alla som kan sina lindgren filmer vet ju att de blev klädlösa efter att korna åt upp dem.) enbart en filt inga pengar och mat.
men vist hade säker varit nyttigt för våra bortskämda barn att få göra men hallå föräldrarna skulle väll bli anmälda till soc för mindre än så.
sen går vi över till en annan underbar figur. Emil i lönneberga. ungen med hyss. men är det hyss eller är det egentligen bara en mycket uppfinnningsrik lite herre som drabbas av lite otur. i alla fall när detta händer har vi en halvgalen pappa som jagar han för att ge honom stryk men räddas av en mamma som drar ut han i armen och låster in han i snickarboa. ja menar skulle jag skrika efter mitt barn som anton gör och hota med stryk herre gud då skulle det blir ramaskri... för att inte tala om någon skulle se mig dra mitt barn i armen som mamman gör för att rädda sitt barn.
madicken... tja där har vi en skildring mellan rika och fattiga. man visar hur lycklig lottade vissa är och hur illa det kan vara. madicken ljuger och hittar på en fejk kompis. hon gör saker olovandes som tar sina sandaler till maj brasan. det handlar om fulla människor och spöken mm
ja det finns många fler underbara karaktärer jag kan rabbla upp.. men jag tror ni har fattat.
Finns väll ingen som har sett dessa underbara klassiska filmerna där ute och vi låter alla våra barn titta på detta. men skulle vi leva så ... nej det går ju inte för då skulle det bli rama skri. tala om att vi utövar dubbelmoral i vårt lilla land.
men med eller utan dubbelmoral så kan ja inte annat än såga hur underbar Astrid Lindgren är .. vilka fantastiska sagor hon kommit med. och jag älskar att mina barn ser dem och lär sig lite bus hyss och tror att små barn kan klara sig själv. det ger dem nog möjligheter!!
eTw_astrid-lindgren.jpg

41029.jpg


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt