Nostalgi gnäll

Måndag morgon man är tillbaka på jobbet. Gäspar och undrar vart helgen tog vägen... och igår satt man och gnälde för att helgen var lång och ensam. Aldrig kan man vara nöjd!!!
Jag orkade inte städa igår så ikväll blir det städning i la casa Knudsen. Tvätten invaderar och leksaker över allt efter ett hulligan besök.
Jag ville läsa min bok igår men hittar inte den... gah så ovanligt. Så jag tog mig samman satt och packade in julklappar - jaaaaa Minna är inte klok är redan nästan klar med julklapparna. Skönt slipper jag det galna hysterin som infinner sig!!
Julen ja.. oj det bringar känslor tankar och funderingar. Jag vill väldigt gärna vara hemma på julen. "hemma" hos min familj då vill säga. Detta året är första gången Sai är hemma över jul annars brukar hon alltid åka "hem" till Japan ju men detta året ska hon vara hemma. Skulle då vara kul att få vara där i jul och kunna visa henne en mysig svensk jul och att barnen får vara med. Jaja vi löser det nog till slut!! Det är ta mig tusan inte lätt med julen... det är inte många jular det gått ihop sig bra!! Min bästa jul i tiderna sen jag blev "vuxen" är den när jag stog på en vindsurfingbräda i Aruba hahaha hel Nice!!!
Blir lite förljetång på det där kärnfamiljsgnället igår nu. Jag älskar julen eller julen förr. Samlas i familjen äta massa god julmat som man i dagar innan fixat. Många tända ljus och julgodis. Cd spelar står på hela dagen svagt i bakgrunden med julmusik. Alla är uppklädda och fina.
Granen luktar gott och är klädd levande gran så klart plastgran ÖVER MIN döda kropp.
Vid 15 drivekr man glögg äter mjuk pepparkaka och tittar på Kalle för det är ett måste!!! Ingen jul utan Kalle så är det bara!!
Sen stoppar man sig full med jul mat.. sen börjar det ...tjatet om tomten.. när kommer han osv. man fick alltid vänta för länge!!!
Sen kom tomten.... (har så klart kvar den tönquistska tomte dressen tror det dock är dags att lappa den i år) ... ska bli kul att se brossan klämma ner sig i den. Haha han är given tomte i år!!!
Sen ska det öppnas paket.. ett i taget så klart! När detta är klart är det så klart den hemma gjorda officiella julgröten med hemma kokad saftsås ... som ingen orkar men vi måste. Hotet om att den som får nöten diskar får oss alla att skratta år efter år. Minns den julen när min bror svalde den hel bara för att dölja men nått gick fel och han blev mycket avslöjad.
Innan vi äter den är det så klart det plågsamma men underbara rimmet... som alla gått och sugit på i dagar och man är sååååå nöjd när man fått till det bra!!
Sen spelar vi nått spel eller bygger det årliga stora pusslet... fast det blir inte så mycket av det nu för tiden men så var det förr i alla fall.
En mycket rolig tradition som jag fått med mig från julen med släkten Knudsen då.. om man är många är julklapps spelet ... det är riktigt kul faktiskt men det kräver att man är rätt många så det blir lite fighting ;0)

Ja som sagt det blir vad det blir framöver. Men kärnfamilj julen skulle vara underbar att få uppleva.. men man gör det bästa av det man har!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt