Kropps analys

goa M har en vän som gjorde en kroppsanalys och hon blev tänd på iden sagt  och gjort jag följde med. hur kul som hälst tänkte jag. 


Idag gick vi och gjorde en kroppsanalys för att få svart på vitt hur det är ställt med framför allt vikten. Nu är jag modig och delar med mig resultatet. ja efter som M vågade det så får jag välla bjuda på min själv med. 

Först vill jag förklara vad en kroppsanalys är:

KROPPSANALYS


Ett sätt att hålla koll på din fettreduktion / muskeltillväxt, detta med hjälp av den kliniskt välgrundade vågen BC-418MA från Tanita. BCA vågen visar resultat om kroppsvikt, kroppsfett i procent och vikt, fettfri massa, vattenmängd, uppskattad muskelmassa och ämnesomsättning. Allt detta mäts för sig på 5 olika kroppsdelar: höger och vänster arm, höger och vänster ben samt bål. Allt skrivs ut på ett papper för att du skall kunna följa upp dina framsteg.

Det var spännade och jag jag låg inom över på BMI, inte mycket men dock och det vet jag!! jag låg idag på 73.2kg hon menade på att jag borde väll ligga runt 63kg så skulle min kropp må bättre. var för mig ingen nyhet men  något ja måste  jobba på. Det var magen och låren som överskottet befanns sig på och skulle man tolka resultatet ordentligt så skulle jag minska 6 kg fett och det gjorde man genom raska promenader på 1 timme om dagen. Så receptet på att lyckas gillade jag a lot, hon förespråkade inte att jag kulle träna på gym eller något utan helt enkelt gå och gå mycket. Något som chockade mig var att trots att kompisen var längre och vägde mindre hade jag ändå mindre fett på kroppen och hade bättre förbrännning. Hum ja ha nått att vara glad för .. ja inte att jag slog kompisen utan mer att jag faktiskt verkade ha mindre fett och bra förbränning. 

Mitt BMI låg på 26 



BMI:förklaring

 BMI-klassificering
Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) finns det fyra viktklasser för BMI: Undervikt, normalvikt, övervikt och fetma. Gränserna stämmer inte för kroppsbyggare eller barn och ungdomar under 18 år. BMI för barn bör istället beräknas med ISOBMI.

Undervikt (BMI mindre än 18.5)

Onaturlig undervikt med BMI långt under 18.5 kan vara mycket farligt och vi rekommenderar dig att söka hjälp hos läkare. Naturligt smala personer med BMI runt gränsen till undervikt kan trots detta vara mycket hälsosamma och inte alls undernärda. Mycket beror på din kroppstyp så stirra dig inte blind på viktklasserna.

Normalvikt (BMI mellan 18.5–24.99)

Normalvikt är den hälsosammaste viktklassen

Övervikt (BMI mellan 25,00–29,99)

Hamnar du i viktklassen övervikt väger du för mycket i förhållandet till din längd. Detta kan i längden innebära komplikationer som förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter och typ 2 diabetes. Kontakta läkare för att få råd om hur du utifrån dina förutsättningar kan nå en sund vikt.

Fetma (BMI högre än 30)

Vid fetma bör du kontakta läkare för att göra en skräddarsydd plan för att gå ner i vikt utifrån dina förutsättningar. Vid fetma är riskerna ännu större för förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter och typ 2 diabetes.


Men så nu har jag lite att jobba på förhoppningen är att gå ner till 63 kg då. men vist 65 vore en bravur det med. men bara på och jobba!! 


M vi får ta fasta på promenader eller vad säger du??

Kommentarer

Michelle sa…
Ja, nu har vi ett mål och nu gäller det bara och komma på en super bra morot/belöning oxå. Detta fixar vi galant!!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt