pappa del 1 den brutala sanningen


Min pappa resa som inte blev som jag ville och hoppats på.

Min pappa flyttade ju utomlands för 7.5 år sen. Vist eftersom vi är stora kändes det ok. Han hittade sig en fru nämligen och flyttade dit. Tog allt och lite till (som pianot bla som jag och min bror ärvde av farmor och farfar) med sig. Bilderna talade för sig själv när jag såg en rosa solmadrass från mammas och hans gem hem som var solblekt och härstammade någon stans från 80-talet.

Han hörde av sig någon gång mellan varven och vi fick lite pengar här och lite pengar där. Han kom inte hem när jag skulle gifta mig första ggn. Vist lite lessen men va fasen vem gråter över det.

Inget som hälst täcken på att vilja komma hem. Förn helt plötsligt våren 2011 då minsann började det pratas om det. Jag skulle gifta mig igen men nej inte till det kom han. Gick inte med nått jag inte fattade rent av men men. Tiden gick vi hörde inte så himla mycket om det men vips kom det lite datum. Och det var snack om nått pass. Vågade inte hoppas och längta riktigt.

Men tiden gick och ja mer och mer datum bekräftelse och allt kom. Smög sig även in litet läkarbesök. Jag tänkte ja men det är väl smart att ta det när man ändå är hemma la inte alls så mycket tanke på det. Sen kom förfrågan om att fruns syster också skulle med. Vist kunde man ju inte säga så mycket om. Så fick det väl bli. Jag tänkte är säkert trevligt.

Vi fejade donade städade grejjade där uppe för det skulle vara fint. Köpte och satte duchvägg och hade massa saker för oss. Jag tog väll kansek ut mig lite mer än jag borde med min hand. Allt var så viktigt för mig. Kom han nu äntligen hem efter 7.5år och skulle träffa barnbarnen för första gången skulle allt vara så perfekt.

Så kom han då jag var pirrig och lite gråtmild flera dagar innan och hyper nervös för allt. Så var han i sverige hos min bror … åh han skulle komma upp. Ingen biljett bokades och jag fattade dock inte varför intet ont anande om vad som komma skall. Så kom det där lilla diskreta läkarbesöket som vi inte ordat allt för mycket om. Detta var den 5:e och den 8:e var det meningen att dom skulle komma hit. Då blev det ju lagom kul får veta att det där lilla läkarbesöket handlade om hjärtat, nu fick han en ny tid för besök den 12 i malmö. Jaha så vår tid då jag den rök ju. Jag bryter ihop på kvällen och samtalen går fram och tillbaka hur man ska göra.

Alt.1 Dom kommer upp och åker så sent det bara går hem igen. Går det bra kommer igen.

Alt.2 dom stannar till efter besöket och kommer efter med risk att inte komma alls.

Valde då alt 1 med en tvist att jag kör dem ner. Och vi kör hem sen.

Dom kommer upp och tiden uppe kommer i en separat blogg för det var en ytterst spännande tid.

När han var här uppe får jag reda på i alla fall att detta lilla läkarbesök inte var någon lite sista min grej utan nej nej då visade sig att detta pågått ett år. Då har brunei inte godkänd vård för han att göra den undersökning han behöver. Utan nej då har man haft mail kontakt med läkare här i 1 år och detta besök handlade om detta läkarbesök. Jaha då är det bra att komma hem snylta på sverige och bo hos sina barn. Det var även därför systern förljde med för att vara en sällskaps dam åt frun om pappa blev dålig.

Man inser då att resan var inte för oss alls utan nej nej läkarbesöket var det vitiga. Och hade det inte varit för det hade han nog inte kommit. När jag sa varför har du inte sagt nått var det för att inte oroa oss. Så då var det bättre att inleda oss i falska förhoppningar lova oss 10-12 dagars visit men få 2.5dag.

Efter besök 2 visade sig att det var nått med kärlen och han fick 2 baloning. Efter det ordinerad vila. Han ringer mig då ju. För att han hade pratat med läkarn och han hade då avrått pappa att åka till oss om han fick blödning och behövde akut vård.
men att avråda är inte att förbjuda. Och vi har akutvård här med och hjälp nekas inte om det är så. Man kan ju tycka att efter så lång tid är det faktiskt lite värt att chansa med. Men nej. Inte aktuellt i hans ögon. Lite bakom det tror jag det är som mamma och jag pratade om. Damerna sitter mer fast här i vårt hus om de är här då är det nog bättre för dem att vara i malmö. Där kan dom ju gå ut och göra saker ju. För nu var ju pappa sängliggandes.

Så där i ett samtal gick mina dagar från att vara 1.5 vecka till 10 dagar och som blev 2.5 dagar.

Tala om att jag ärligt talat är en bitterfitta över det … ja det är jag. Och det sa jag till han och står för.

Han sa då men det måste du lämna bakom dig. Han nämner nått om att hoppas han kommer igen och till sommaren. Jo ja pyttsan lova guld och gröna skogar igen då med andra ord. Ja menar det tog 7.5år att komma första ggn och då var det för att ett läkarbesök var viktigt.

Han säger då ja men jag är så tacksam för detta har förmodligen förlängt mitt liv ett par år.
när han säger detta kan jag endast tänka och ja… detta är kallt och kanske helt sjukt att tänka.
Jaha och .. det hade ju kvittat för mig skiter jag fullständigt i vad har jag för jävla nytta av de åren ändå. Något jag hade haft nytta av var de faktiska 10 dagarna här och dom fick jag ändå inte. Barnen belv snuvade på chansen att lära känna en morfar. De ända som får nyttja dessa år är han nya familj inte vi så jag skiter fullständig i det ju.

Jag kan säga tänk om man valt alt 2 då hade vi inte ens fått träffa han. Det sjuka i det hela är att pappa menar att jag måste lägga det bakom mig och inte vaara bitter för han är så glad att han förlängt livet. Men att att missa tid med oss och sina äkta blods barnbarn det var det då ingen sorg över. Han sa även att vi hörs igen. Detta var nu 4-5 dagar sen och inte ett livstecken.

Jag säger lite som stora H sa när dom åkt ja ha mamma har gästerna åkt nu! Ja de 3 gästerna vi hade här i 2.5 dagar har åkt nu och vi återgår till en peng vid jul och nått mail någon gång för att stilla samvetet.

Lika bra för mig att inse jag är inte hans familj mer och försöka att inte gråta över spilld mjölk helt enkelt.

Adjö pappa !!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt