Test amningskudde

Här kommer resultat av de test jag gjorde med olika amningskuddar.

Ergo amningskudde:


Pris 795kr och överdrag 295kr om man vill ha.


Det var en mycket spänande kudde och amma med. Helt ny tanke och form.

Jag kan säga jag hade svårt i början och jag hoppas att kudden kommer med instruktioner då jag hade svårt att veta hur jag skulle lägga barnet och hur jag skulle amma med den.

Först fick jag kudden väldigt långt från mig och jag upplevde ett mellanrum mellan mig och barnet. Sen fick jag till att jag skulle pressa ner den lite och då blev det mycket bättre. 
Jag upplevde att jag som är av lite rundare modells kropp hade svårt att få den nära mig då ¨magdelen¨ är rät snäv och liten. 
Tänker mig att den kanske inte är så toppen när man är ny förlöst och har lite kula. 
Jag som gärna kryper upp i soffan och sitter skräddare hade svårt att använda den då man skulle sitta med benen ihop och inte vara bred. Negativt är att kudden främst känns användbar första tiden och inte till lite äldre barn eller använda som stöd för bebis i annan sits än just amning. 

samtidigt som när man fick till läggning av kudde och bebis var kudde sjukt skön. den avlastade bra bebis hamnade bra höjd till bröstet 
tyget med teddy var jätte skönt för bebisen att lägga huvudet mot. Kudden var oerhört stöd för kroppen och man hade möjlighet att få bra avlastning för ryggen kroppen när man sitter läge och ammar.
jag upplevde att kudden gav mig möjlighet att ha händerna fria att kunna göra annat med.
man behövde inte puffa runt kulor eller innehåll utan allt låg på sin plats och inget förflyttade sig så när man lagt bebis så låg bebisen där.

På det hela taget en mycket positiv upplevelse och jag gillade kudden. 
men jag vet inte om många vill lägga så stora pengar på en amningskudde
Men jag skulle klart rekommendera den till folk som har ont i ryggen och därmed svårt att sitta långa stunder men även till andra så klart. Lika lätt andvända i soffa som i stol.
En bra kudde blir betyget från mig.

Recention från min vän R:
Kuddens plus och minus

Minus: 

-För tight och smal för nyförlösta eller kvinnor med större mage/breda höfter. 
-ingen möjlighet att variera amningsställning med stöd av kudden
-lite svårt att lista ut hur barnet ska ligga

Plus

-lagom hård och med bra stöd för armbågarna, MEN för att uppnå stödet måste man lägga bebis på plats och sen trycka ner kudden hårt mot höften, annars hamnar axlarna för högt upp. 

-bra att ha bebis sittandes i med ryggen mot föräldern 

-ändrar inte form vilket gör att man slipper böka med kudden under amning 

Rätt start:
Pris runt 300kr

kudden består av hård stoppning den går runt kroppen har en bred del och en smal del.
Jag gillade inte denna kudden när jag skulle amma hade väldigt svårt att lägga bebis på den. Jag fattade aldrig var den smala delen skulle ta vängen. Den var inte alls så lätt heller att lägga annan ställning än framför kroppen. 
jag viste inte rikgigt vart man skulle lägga den smala delen av kudden för de var ju inte bekvämt att ha den i ryggen. 
Den var dock bra som ni ser på bilden som ligg kudde att mysa på. Bebis kunde ha den som sitt stöd vid när de ska börja sitta.
En billig kudde men inte så bra som amningskudde i mina ögon. Jag upplevde att om man la bebis på kudden hamnade hon inte alls bra till bröstet och hon hade en förmåga att rulla ner liksom och inte ligga skönt. 
Den gick inte att ha i olika amningsställningar alls då den var svår att forma.
Svår att tvätta då den är så stor. Fördelen är att den inte har rörligt material så man inte behöver puffa upp den. denna kan bara andvändas med fördel i en soffa då det är mycket kudde hålla koll på när du sitter i stol. 
Haft den och skulle inte köpa igen. 

En mjuk kudde stor med kulor i sig märke okänd men finns en del på marknaden
Pris okänt

Denna kudde består av många små kulor. Dessa vandrar fritt i kudden. 
den är lätt forma och bebisen ligger väldigt mjukt. Du kan lägga den som du vill och forma som du vill. 
Fördelen med detta är att den anpassar sig efter hur du vill ha den. Dock har den en förmåga att tappa detta då kulorna rör sig fritt. 
Väldigt bra när man ska amma i andra ställningar än liggande framför magen. 
Super bra för barnet att ligga säkert i och andvändas till annat än bara amning. Man kan ha den som stöd under graviditet och sen vidare under amning för att avsluta som stöd för bebis. 
Jag hade svårt att hitta bra stöd för denna kudde så den föll inte mig i smaken.

denna kan bara andvändas med fördel i en soffa då det är mycket kudde hålla koll på när du sitter i stol. 



amningskudde från lego 
Pris 300-400kr ça 

Denna är oxå bestående av små kulor men är mindre i storlek vilket gör att de är mindre kudde att hålla reda på. Kulorna är lite större och mer kompakt kudde. Detta gör att den är lättare att forma och få att ligga bra. 

denna kan bara andvändas med fördel i en soffa då det är mycket kudde hålla koll på när du sitter i stol. 

I övrigt har den ung samma fördelar och nakdelar som den förra. Men jag fördrar denna som är kortare i storlek och mer kompakt. Prisvärd. 

Boppy amningskudde 599kr
Recention kommer 

Vanlig mjuk huvudkudde 

Gratis för detta har man oftast hemma. Lätt att tvätta du kan puffa bäst du vill denna består av dun och därmed samma effekt som kulor. Den är inte alls stor och därmed lättare hålla koll på. Dock får man forma den hit eller dit för att få det bra och den tappar gärna formen. Man kan sällan köra hands free. 
Du har många överdrag för mindre olyckor och den är lätt att förflytta om du sitter soffa eller stol. Skulle jag säga kontra pengar tid du brukar den och funktion får denna toppbetyd ;0) bra billig och funkar ok. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Höftledsreflux och von rosenskena

helgens skämt