Höftledsreflux och von rosenskena

Onsdagen skulle vi iväg och undersökan höften. Denna undersökning var jag inte rädd för tänkte jag det kan väll inte vara hela världen.
Hade boat lunch med H på sjukhuset och for glad i hågen till ortopeden.
De klämde kände. njä jag har svårt känna sa läkaren. Sen tog en annan vid och sa jo men här. DÅ kände han igen jo men visst lös och glapp.
Så på med en von rosen skena.

Jag stog i chock.

Förmaningar:
Hon får inte ta av den.
går inte bada
blöjan utanpå skenan
återbesök om 3-4 veckor

Tog mig chockad ut till väntrummet och skulle amma. Men herre gud hur ammar man en bebis i en stel grodställning. Vad händer nu hur ska detta gå och fotona som vi skulle ta och hur bär jag henne osv tankarna for i 110km i timmen och till slut satte fontänen igång. ( bara skriva minnas får ögonen att vattnas igen)

Jag går ner möter upp H för lunch har svårt hålla igen tårarna. Men en kram och höra henne säga men lilla gulle sådan hade jag när jag var liten kändes de hela mycket bättre. Vi gick mot min vilja och köpte nappar tänkte lika bra ha tröst om nu inte bröstet fungerar.

På em hemma och kvällen försökte jag njuta av min 5 dagar gamla bebis men jag hade så svårt tyckte bara hon luktade plast av skenan. Tårarna bara sprutade och amningen gick inte alls så bra i mina ögon.
Jag tänkte jag slänger ut en fråga till hjälpmammorna i länet och fick kontakt med en som haft samma sits. Fick många goda råd och mot att testa olika ställningar.

Det var en chock som heter duga och jag kan säga att jag var inte alls så kaxig på kvällen och äsch de var ingen fara känsla. Utan det var tufft för mig.








Lånad text från 1177 
Höftledsluxation hos nyfödda

Medfödd instabilitet i höftlederna beror på en ökad elasticitet i ledkapseln eller på att ledpannnan är för grund.
Det är ett ovanligt tillstånd men är vanligare hos flickor än hos pojkar. Drygt hälften av alla barn med höftledsinstabilitet föds med ena eller båda höftlederna ur led, höftledsluxation. Hos övriga är leden så ostadig att den lätt kan komma ur sitt normala läge.
Risken för att barnet ska få höftledsluxation är större vid sätesförlossning. Det är också vanligare hos förstfödda än bland nästkommande barn i syskonskaran.
Några av de barn som har höftledsinstabilitet har något syskon, kusin eller annan nära släkting som har behandlats för medfödd höftledsinstabilitet, vilket betyder att det finns en viss ärftlighet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

helgens skämt